Dit jaar heeft de Europese Commissie voorstellen geïntroduceerd om greenwashing van bedrijven tegen te gaan. Op deze manier krijgen consumenten meer duidelijkheid en zekerheid over producten die als ‘groen’ worden verkocht. En dit allemaal om zo de geloofwaardigheid van deze claims te vergroten onder de kritische consument. De vraag rijst: wat verwachten consumenten van bedrijven in het naleven en communiceren van duurzaamheid? Forbo Flooring Systems deed hier onderzoek* naar en deelt de vier belangrijkste inzichten.
1. Eerlijkheid duurt het langst
Sommige bedrijven zijn onduidelijk over de minder duurzame aspecten van hun producten. Dit kan (en moet) transparanter. Alleen door volledig open te zijn over de productie en de stoffen die hiervoor worden gebruikt, kunnen consumenten betere beslissingen maken. Met halve informatie kun je geen hele keuzes maken. Maar liefst 86 procent van de Nederlanders vindt dan ook dat organisaties eerlijk moeten communiceren als een product niet duurzaam is, waarbij 92 procent van de 55-plussers dit benadrukt.
2. Duurzame koopopties verwacht
De vraag naar producten met een duurzaamheidskeurmerk groeit, maar in sommige sectoren is er nog een gebrek aan dit soort opties. Toch vindt het overgrote deel van de Nederlanders (85%) het belangrijk dat bedrijven duurzamere productopties aanbieden. Opvallend is dat 92 procent van de 55-plussers dit als een zwaarwegend aspect beschouwt. Oudere consumenten worden veelal over het hoofd gezien als doelgroep, maar gezien de toenemende vergrijzing en hun hogere bestedingsniveau vormen zij een belangrijk publiek om op te richten.
3. Stimulans vanuit de overheid
Het is niet alleen de taak van bedrijven en consumenten om te verduurzamen. Overheden kunnen op verschillende manieren bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan financiële prikkels zoals subsidies, belastingvoordelen of leningen tegen gunstige voorwaarden. Driekwart van de Nederlanders (75%) is het hiermee eens en vindt dat de overheid bedrijven financieel moet aanmoedigen om milieuvriendelijker te produceren.
4. Groen op de werkvloer
Ondanks de inspanningen van bedrijven op het gebied van duurzaamheid, is bijna de helft van de Nederlanders (49%) niet op de hoogte van de stappen die hun werkgever neemt voor een groenere toekomst. Voor bijna driekwart van de Nederlanders (74%) is het belangrijk dat hun werkgever duurzaam onderneemt, met name onder 55-plussers (82%). Opmerkelijk genoeg geeft nog steeds 1 op de 4 Nederlanders (26%) aan dat voor hen niet belangrijk is of de werkgever duurzaam gaat ondernemen.
“Nederlanders beseffen steeds meer de gevolgen van klimaatverandering en dus willen consumenten zekerheid over de ‘groene echtheid’ van producten. Dit gaat verder dan het aanbieden van duurzame productopties. Er ligt een groeiende verantwoordelijkheid bij de overheid en het bedrijfsleven om consumenten te helpen aan accurate en onderbouwde informatie. Helaas bestaan er op dit moment nog te veel misvattingen. Deze maand deed de Consumentenbond nog een oproep tot strengere regelgeving voor groene labels omdat consumenten vastlopen in een wildgroei aan verwarrende groene claims”, aldus Karen Mulder, marketingmanager bij Forbo Flooring Systems.
*Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van Forbo Flooring Systems onder 1.248 Nederlanders