B-ART is een compacte superspecialist in gietvloeren voor particulieren en projecten

Zelf installeren met oog voor detail

Bart van Dommelen is eigenaar van B-ART Gietvloerboutique in Oss maar is gewoon nog dagelijks te vinden op de vloer met zijn medewerkers bij het installeren van gietvloeren. Met 25 jaar ervaring weet hij als geen ander dat geen gietvloer precies hetzelfde is als de vorige die hij heeft gelegd. “Iedereen kiest net weer een andere kleur of structuur in een verschillend type gietvloer. Dat houdt het werk na zoveel jaar nog steeds afwisselend en leuk.” Samen met echtgenote Inge geeft hij leiding aan een klein team van bevlogen medewerkers. “Ik behandel iedere vloer die we verkopen en leggen alsof het mijn eigen vloer thuis is.”

‘Het van niets iets maken, dat vond en vind ik iets magisch hebben’

Voordat hij 15 jaar geleden de stap zette om een eigen onderneming te beginnen was Bart 10 jaar lang in dienst van een ander gietvloerbedrijf. “Ik was daar aanvankelijk uitvoerder die steeds meer ging meewerken op de vloer om het leggen van gietvloeren beter te begrijpen. Ik leerde het vak dus om het beter te kunnen plannen. Maar ik vond het zo leuk dat ik zei: ik wil niet plannen, ik wil zelf leggen. Het van niets iets maken, van een aantal materialen een vloer maken, dat vond en vind ik iets magisch hebben.” Na tien jaar waagde hij de sprong, vroeg aan Inge om met hem mee te springen en zo leiden ze inmiddels alweer 15 jaar een eigen bedrijf met nog 5 andere medewerkers. “Ik was eraan toe na 10 jaar voor een ander te hebben gewerkt. Het is een goede beslissing geweest.”

 

Polyurethaan

B-ART Gietvloeren installeert gietvloeren die opgebouwd zijn uit 5 lagen waarbij iedere dag een nieuwe laag wordt aangebracht. Een precies werk dat veel tijd en aandacht vraagt. “Dat maakt het juist zo mooi, vind ik. We bouwen echt iets op met veel aandacht en nauwkeurigheid. Een foutje maken bij het smeren van een vloer kan grote gevolgen hebben, dus we zijn zeer gefocust bezig.” Het bedrijf biedt 7 soorten gietvloeren waaronder beton ciré en polyurethaan vloeren (PU). “PU is echt onze grootste specialiteit, dit is het type vloeren waar we ook mee zijn gestart destijds. Ik vind het zelf ook de mooiste gietvloeren.” Maar daarnaast leggen wij ook epoxyvloeren die veelal bedrijfsmatig worden toegepast.”

 

Toepassing

Mensen blij maken met een gietvloer is een grote drijfveer voor het team. “Het mooie van PU is dat je de kleur en de optiek nog kunt bijsturen tijdens het installeren. Dus wanneer een klant zegt: liever iets donkerder of iets grover van structuur, dan kan dit nog afhankelijk van hoever we al zijn. Dit geeft de klant een nog beter gevoel: dit is precies hoe ik het wil hebben.” PU is kleurvast en vergeelt niet zolang de basis alifatisch. “We verkopen een onderhoudsmiddel voor dagelijks gebruik en een intensiefreiniger voor ieder halfjaar. PU heeft een gesloten oppervlak maar is niet geschikt voor iedere toepassing. Neem een kapsalon waar met peroxide wordt gewerkt, dan heb je een speciale toplaag nodig anders vreten de chemicaliën zich door de vloer.” Toen hij een kwart eeuw geleden begon met het aanbrengen van gietvloeren was siergrind nog erg in de mode: “Dit zie je bijna nergens meer.

Toen kwamen de eerste epoxy vloeren die sneller verkleurden en slechter vloeiden dan tegenwoordig. Daarna kwamen de betonlook vloeren die we nu veel smeren.” B-ART Gietvloeren legt voor 85 procent bij particulieren thuis en Bart zou graag meer zakelijke projecten willen aanpakken: “Zakelijke projecten zijn eenvoudiger te plannen dan opdrachten bij particulieren waar je nog veel meer rekening moet houden met schilders, stukadoors en anderen die door een gietvloer kunnen lopen of erin kunnen morsen tijdens het drogen. Het zijn ook meer meters en vaak recht toe recht aan, dus eenvoudiger uit te voeren. Natuurlijk, dat is wel wat anders dan bij iemand thuis een vloer leggen met alle hoeken, pilaren en andere obstakels die dat juist weer zo leuk maken.”

‘Ik geef zelf een garantie af aan de klant, zo goed ken ik de producten en hun kwaliteiten na 25 jaar’

Foto’s: Goudberg, fotografie

Zelf kiezen

Bart moet tegenwoordig ook met tegenzin prijsverhogingen doorberekenen aan klanten. Opmerkelijk is dat hij geen afnemer is van complete systemen van leveranciers van gietvloeren. “Leveranciers willen dit uiteraard graag en zeggen dat ze geen garantie geven wanneer ik niet de primer, de gietlagen en de toplaag bij hetzelfde merk afneem maar ik weet inmiddels precies wat bij elkaar past en wat niet. We pakken de krenten uit de pap. Ik ken alle producten inmiddels zo goed dat ik weet wie de beste primer heeft, wie de mooiste kleurpigmenten, wie de beste toplaag. Willen ze geen garantie geven? Ik geef zelf een garantie af aan de klant, zo goed ken ik de producten en hun kwaliteiten na 25 jaar.”

Dus verkoopt het bedrijf bewust geen merkproducten: de vloer komt van B-ART. “Leveranciers hadden er in het begin moeite mee dat ik zo werk, maar ze weten inmiddels dat ik mij niet in een systeem laat dwingen. En dat er geen problemen optreden door diverse merken te combineren, anders zou ik het uiteraard nooit zo doen. Ik heb geen zin om proefkonijn te zijn van de industrie, we trekken ons eigen plan en dat wordt inmiddels geaccepteerd door de leveranciers. Ze moeten wel.” Hij wijst er ook op dat een van de leveranciers een systeem biedt dat het Cradle2Cradle Silver certificaat heeft ontvangen: een belangrijke stap in het circulair maken van gietvloeren.

 

Medewerkers

Het vinden van medewerkers voor deze arbeidsintensieve manier van vloeren leggen is voor Bart tot nu toe geen probleem geweest: “De laatste die bij het team is gekomen kwam vanuit zichzelf en kon nog helemaal niets met gietvloeren. Ik heb hem intern opgeleid en gekneed en nu legt hij als de beste. Een onervaren kracht vind ik vaak beter dan een oude rot in het vak met zijn eigen manier van leggen, ik laat me ook niet snel meer iets vertellen door een ander. Maar ik heb ook een ervaren collega in het team die ik niets hoef te vertellen. We willen een bedrijf zijn waar mensen graag werken en gelukkig is dit tot nu toe altijd zo geweest.” Bart omschrijft zich niet als een trendsetter in de markt en kijkt goed naar wat werkt in de markt en wat niet: “De eigen combinatie van merken is echt onderscheidend van ons, maar we lopen niet voorop bij productontwikkelingen. We brengen vloeren aan waarvan we weten dat het goed is en geen problemen oplevert. Nogmaals, ik heb geen zin om een proefkonijn te zijn die mag opdraaien voor een supernieuw systeem dat niet blijkt te werken.”

Foto’s: Jarno van Meerten

Haast

Gietvloeren zijn reactieproducten waarvan de bestanddelen een reactie aangaan bij de ideale temperatuur en luchtvochtigheid. Dit betekent dat er voldoende tijd moet worden genomen voor het drogen en uitharden van elke van de vijf lagen. “Opdrachtgevers hebben vaak haast, willen de vloer nu direct hebben liggen en dat past niet altijd bij de gietvloeren van de kwaliteit die wij maken. Zo moet de zandcement dekvloer van een nieuwe woning echt droog en stevig genoeg zijn om op te kunnen werken, net als bij parket. Wij houden de rest van de bouw op in de ogen van velen, maar ieder stofje of spatje verf in onze vloer valt meteen op. We moeten heel netjes werken en daar staan we ook op, we moeten die tijd nemen en krijgen.” Bart en zijn team zijn heel goed in de details van de vloer, zo geeft hij aan. “We zijn echt heel nauwkeurig, dat maakt ons niet de goedkoopste partij in de markt. Maar ook niet de duurste: we zijn een klein bedrijf zonder torenhoge bedrijfskosten.” Hij wil dat iedere vloer een 10 is op een schaal van 1 tot en met 10. “Dus plannen we het liefst wat ruimer.”

 

Eigen vloer

Het is duidelijk dat Bart een bevlogen vakman is. Hij zegt dan ook direct langs te komen wanneer een klant een klacht heeft over een vloer: “Mensen betalen relatief veel geld voor een gietvloer, het is geen goedkoop laminaat. Dus ik ga meteen langs het op te lossen. Het komt overigens bijna niet voor. Wanneer er iets is kan ik het vaak ook ter plekke oplossen.” Heeft hij zelf thuis gietvloeren? “Jazeker, ik wil ook ieder vloer die ik bij mensen leg net zo goed leggen als mijn eigen vloer thuis. We hebben twee honden met scherpe nagels als testcase voor onze vloeren. Ik gebruik onze eigen vloeren vaak om iets uit te proberen, dat wordt niet altijd gewaardeerd”, zo zegt hij lachend. Mensen vooraf duidelijk en eerlijk adviseren, de juiste voorlichting geven is bij gietvloeren zeer belangrijk: “Ze kennen alleen het mooie onlineplaatje, ze weten niets over de vloertechniek. Dus moeten we echt doorvragen naar de toepassing, de samenstelling van het gezin, de mate van gebruik, om eventuele teleurstellingen achteraf te voorkomen.”

 

Kleuren

Een product dat hij nog niet levert maar wel mooi vindt zijn de nieuwe terrazzo systemen met steentjes die geschuurd en geslepen moeten worden: “Maar dan moet ik fors investeren in tijd en machines om die techniek onder de knie te krijgen, ik weet het nog niet.” Welke kleuren zijn er populair bij gietvloeren op dit moment? Hij denkt na en zegt: “Vroeger was het koele blauwgrijs in de mode, nu zien we een warmere variant van grijs met een puntje bruin of tintje groen erin. Maar laatst hebben we nog een kanariegele vloer gelegd in een garage. De meeste mensen kiezen voor een veilige kleur: een muur is zo overgeschilderd in een nieuwe kleur, een gietvloer vervang je niet zomaar.”

Het renoveren van bestaande gietvloeren hoort ook bij het werk: “Dan vervangen we meestal de toplaag. De vloer is dan verder nog in prima staat. Is een vloer zwaar beschadigd dan brengen we een nieuwe gietlaag aan.” De totale dikte van een epoxy coatingsysteem is slechts 1 mm, van een PU vloer 3mm en van een cementgebonden systeem 6 mm: zeer dun, dus. Voordat het team aan de slag gaat wordt de dekvloer dus uitvoerig geïnspecteerd. “Er wordt tegenwoordig zo snel gebouwd: vloerverwarming met kanaalplaten leggen, snel een laagje erop smeren en klaar. Dan zie ik de scheuren al lopen in die laag. Dat betekent: voorbehandelen en dat in rekening brengen of we gaan niet leggen. Ik wil geen klachten achteraf die weer tijd en geld kosten om op te lossen.”

‘We willen ons nadrukkelijk meer richten op architecten via de site’

 

Foto’s: Goudberg Fotografie

Ambassadeurs

Inge wist, toen haar echtgenoot aankondigde een eigen bedrijf te willen starten, nog helemaal niets van gietvloeren: “Het bedrijf was in het begin bij ons aan huis en ik luisterde mee met de gesprekken die Bart met de klant voerde. Zo leerde ik steeds meer. In onze huidige showroom verkoop ik samen met collega Jennifer de vloeren. Door uitvoerig met de klanten in gesprek te gaan komen we uiteindelijk op de vloer die het beste bij hen past.” Ze bevestigt de toegenomen haast bij consumenten: “Vanaf het moment dat ze de sleutel van hun huis hebben moet de vloer al gelegd worden. Dus moeten wij de klant van tevoren al goed informeren en vertellen over de tijd die een zandcement dekvloer nodig heeft om volledig te drogen en dat er altijd een voorinspectie nodig is.” Het bedrijf heeft ook een eigen kleurencollectie en Inge beaamt dat grijs met een vleugje groen of bruin veel gevraagd wordt op dit moment. “Maar in principe is qua kleur bij ons bijna alles mogelijk.”

Over de wens om vrij te kiezen uit het assortiment van leveranciers zegt zij: “We zijn standvastig en betrouwbaar en krijgen zo de ruimte om merken te combineren. Nu willen we ons nadrukkelijk meer richten op architecten via de site, we hebben al ambassadeurs voor ons werk rondlopen.” De ruime showroom in Oss dient ter inspiratie en informatie: “We informeren klanten zeer uitgebreid over de systemen die we hebben, we maken moodboards en geven stalen mee. Ook tijdens en na het aanbrengen van de vloer blijven we informeren: klanten moeten altijd weten waar ze aan toe zijn tijdens het gehele proces. We zijn dan ook misschien meer bouwbegeleiders dan gietvloerenverkopers.”

 

http://b-artgietvloerboutique.nl

 

Copyright
© 2022/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren business magazine, editie april 2022. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding