Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren Business Magazine, editie september 2024.
BerryAlloc bouwt in Nederland aan een solide en betrouwbaar dealernetwerk
Comeback van een A-merk

BerryAlloc bouwt in Nederland aan een solide en betrouwbaar dealernetwerk
Wie Berry Klomp kent weet hoe gedreven, enthousiast, open en eerlijk hij in de vloerenmarkt staat. Hij is inmiddels voor de helft mede-eigenaar van YourFloor® en onder deze vlag zet hij het roemruchte Belgische vloerenmerk BerryAlloc opnieuw op de kaart in Nederland. “Je zou ons BerryAlloc Nederland kunnen noemen want we voeren alle taken uit die een lokale tak van een fabrikant normaal op zich neemt.” Over de kwaliteiten van het merk, de noodzaak van het zich onderscheiden als vloerenwinkel en de verwachte terugkeer van laminaat: “Vloeren die lang meegaan en wat betreft de prijsstelling lager zitten dan de goede kwaliteiten pvc-vloeren.”
Your Floor® was al actief als groothandel met het merk BerryAlloc voordat vorig jaar de stekker uit de eigen Nederlandse vertegenwoordiging van de Belgische fabrikant werd getrokken. Berry (wiens naam uiteraard niets te maken heeft met de naam van het merk, maar toevallig is het natuurlijk wel}: “Ze hadden drie man op de weg in Nederland en er gebeurde te weinig. Ook online was er totaal geen activiteit om de verkoop van het merk in ons land te bevorderen.” Nu gaan de dingen anders, zo stelt hij: “Ik heb een dealerbeleid opgesteld waaraan je moet voldoen om jezelf dealer te kunnen noemen van dit A-merk, want dat is het. Dus niet maar 1 keer iets bestellen en het daarna maar laten versloffen tussen 100 andere merken. Niet 1 keer een display bestellen en daar jaren mee doen zonder de nieuwste monsters of documentatie aan te vragen en te gebruiken. Ik wil alleen nog maar dealers die actief met BerryAlloc aan de slag gaan, ook online in combinatie met de winkel.”
Kracht
In Wijk bij Duurstede is er inmiddels een magazijn van 1.500 vierkante meter met twee vaste medewerkers voor het ophalen of bezorgen van de bestelde BerryAlloc vloeren. Waarin zit de kracht van het merk volgens Berry? “Laminaat is in mijn ogen het onderscheidende product. Daarin is deze fabrikant zo goed. Zeer krasbestendig, eenvoudig in onderhoud, de vloer gaat een leven lang mee. Het kliksysteem is volledig betrouwbaar en er is een zeer grote keuze aan natuurlijk ogende decoren met ook XL-formaten. Er is een volledig waterbestendige versie, Ocean+, voor in de keuken of de badkamer, ook in visgraat: Chateau+ in 15 kleuren. Connect is ook al spatwaterbestendig, net als de instapkwaliteit Cadenza.
De keuze is enorm.” Berry heeft de enorme keuzen in kleuren teruggebracht tot een top 20 voor Nederland: “Anders wordt het te veel om uit te kiezen. Maar in principe is heel veel mogelijk.” Ook voor de pvc-vloeren van het merk zette Berry het mes in de standaard opties: “Bij het omzetten van de kwaliteit Spirit naar de nieuwe Zenn heb ik gekozen voor 12 standaardkleuren, zowel in klik als in dry back en de hout decoren in zowel planken als visgraat. Die laatste categorie is min of meer de standaard nu in Nederland, zo heb ik in België aangegeven. Daarnaast promoten we de Republic Floor serie: sterke SPC klik kwaliteiten voor zowel de residentiële als projectmarkt.”
Focus op service
BerryAlloc produceert ook nog parket en andere vloertypen maar hij wil zich concentreren op laminaat en pvc: “First things first. We laten het parket even rusten, niet alleen omdat we eerst de hardlopende vloertypen op orde willen hebben en willen laten groeien in de markt, maar ook omdat we als Your Floor® later dit jaar met fineerparket komen dat het programma van BerryAlloc goed aanvult. Dit fineerparket zal, meer als klassiek parket, wat betreft de prijsstelling ook dicht in de buurt komen van een zeer goede kwaliteit pvc.” Hij bedient op dit moment, na het overnemen en uitwieden van het dealerbestand dat hij vanuit het hoofdkantoor kreeg aangereikt, 140 dealers in Nederland. “Dat lijkt veel maar Nederland is zo groot, er zitten nog witte vlekken op de kaart. Er zijn meer dan voldoende mogelijkheden met dit merk dat in België wordt gemaakt met veel aandacht voor het product en dat van een zeer betrouwbare kwaliteit is.
BerryAlloc is van oudsher een servicegericht bedrijf en ikzelf ben ook zeer gericht op het zo goed mogelijk ondersteunen van de dealers. We moeten het uiteindelijk samen doen, de groothandel en de winkelier, we hebben elkaar nodig. Zeker in lastige tijden. Je moet er als groothandel zijn wanneer dit nodig is en dat zijn we. En voor BerryAlloc bedoel ik mezelf, de twee jongens in het magazijn en de vertegenwoordigers voor het Noorden en het Zuiden. Bas Baltussen neemt het Noorden voor zijn rekening, voor het Zuiden ben ik bezig met iemand aan te nemen. We komen langs bij de dealers, weten hoe de omzet is in het merk en gaan de discussie niet uit de weg: waarom loopt het nog niet zoals verwacht? Wat kunnen we doen om het samen te verbeteren? Ik kom niet langs om koffie te drinken en een beetje slap te ouwehoeren, dat doe ik liever thuis.”
Laminaat is een blijver
Berry komt uit de toenmalige Pergo-school, zoals hij het zelf noemt. “Ik ken daarom HPL als geen ander. BerryAlloc heeft HPF als alternatief voor pvc, ik neem het ook mee. Het prijsniveau ligt ongeveer gelijk aan goed gelegd pvc, iets erboven, ik wil kijken of we die prijs iets competitiever kunnen krijgen vanuit BerryAlloc.” Hij is beslist over de toekomst van pvc: “Dit gaat nooit meer verdwijnen van de markt, maar je merkt wel dat de eerste consumenten er een beetje van terugkomen. Dat komt niet door de goede kwaliteiten zoals die van BerryAlloc maar door de goedkope partijen die massaal op de markt zijn gedumpt toen de vloeren een jaar of tien geleden echt een vlucht namen. Daarom zit laminaat merkbaar weer in de lift: mensen hebben het gehad met goedkoop pvc en laminaat kost de helft van een goed gelegde pvc-vloer van hoge kwaliteit.
De huidige economie geeft ook een beetje rugwind aan de terugkeer van laminaat, denk ik.” Hij is net zo stellig over de meerwaarde van BerryAlloc laminaat voor de winkelier: “Onderscheiden met een A-merk, met een expert in laminaat en dat al heel lang. Fantastische kwaliteit vloeren die overal gelegd kunnen worden en heel lang meegaan. Na puur hout is het de meest betrouwbare vloer in de markt.” Hij voegt eraan toe: “Ook in moeilijke tijden moet je jezelf onderscheiden van de rest als winkelier, dus kies voor BerryAlloc. Niet de goedkoopste optie, maar wel heel goed en betrouwbaar. Het aantal klachten op de vloeren is minimaal, anders zouden we daar veel te veel tijd aan kwijt zijn als team en dat is dus echt niet zo. We zijn consistent in leveren, onze displays zijn aantrekkelijk en informatief, onze service is direct gericht op resultaat. Maar ik verwacht wel dat een dealer ook zijn best doet, nieuwe stalen aanvraagt en de consumenten wijst op mogelijkheden zoals het online visualiseren van de vloer via FloorFit en de keuze aan mogelijkheden die duidelijk is ingedeeld op berryalloc.com/nl en/of www. yourfloor.nl.”
Het BerryAlloc dealerbeleid
Berry: “Om een succesvolle samenwerking te garanderen, hanteren we de volgende voorwaarden voor onze dealers. De showroom moet minimaal 4 dagen per week geopend zijn en er moeten minimaal 3 displays van BerryAlloc-producten in de showroom. De dealer heeft toestemming voor het gebruik van de naam, logo’s, foto’s, etc. van BerryAlloc. De website moet altijd up-to-date zijn volgens de richtlijnen van BerryAlloc/Your Floor®. De dealer ontvangt een vermelding op de dealer locator van BerryAlloc en wordt exclusief beschermd in de woonplaats van de dealer. We geloven dat deze voorwaarden zullen bijdragen aan een vruchtbare samenwerking en de merkbekendheid van BerryAlloc in Nederland zullen vergroten.”
Fysieke winkels blijven nodig
Berry is ook zeer beslist in de blijvende noodzaak van fysieke winkels om vloeren te verkopen: “Ook al zijn consumenten niet meer zo loyaal naar winkels als vroeger, de meeste mensen hebben weinig verstand van vloeren, kiezen online een leuke kleur voor een leuke prijs en uit en hoe verder? Dan hebben ze de expert nodig om de keuze te verfijnen en te bevestigen of juist met een beter alternatief te komen. Mensen zijn niet dag en nacht met vloeren bezig, de winkelier is dat wel.” Om aan te geven dat BerryAlloc op dit moment boven verwachting goed aanslaat zegt hij: “De markt is 30 tot 40 procent gekrompen, het merk plust, zelfs in de vakantiemaanden. Je moet er gewoon bovenop zitten, als winkelier en als groothandel. Waarom nu mopperen en bij de pakken neerzitten? Tijdens de pandemie klotste de omzet tegen de plinten en nu loopt het minder goed, ja, logisch.
Ik heb altijd geleerd: investeren in een slechte tijd, daar pluk je de vruchten van wanneer het beter gaat. Anticyclisch denken.” Hij wil nu eerst het merk nog verder opbouwen en het vertrouwen terugwinnen dat onder de vorige constructie voor een deel is verdwenen: “De collectie moet kloppen, dat doet deze nu. Een dealer erbij krijgen kost tijd, de nieuwe CEO van moederbedrijf Beaulieu International Group weet dit en geeft ons handvatten om het vertrouwen terug te krijgen vanuit de markt. Het is voor ons een win- win situatie om BerryAlloc exclusief als groothandel goed te kunnen vertegenwoordigen.”

Laminate – Chateau+ – Bloom light brown
Open en eerlijk
Tot slot: hoe gaat de markt zich vanaf het najaar verder ontwikkelen? Berry: “Augustus is zoals gezegd nu al een goede maand, ik verwacht dat de rest van het jaar ook boven verwachting gaat verlopen. Wat telt is: wanneer je als winkelier een prachtig A-merk als BerryAlloc in huis haalt moet je er ook iets mee doen. Actief promoten, wij helpen je als groothandel om dat te doen. Doe je er niks mee dan haal ik mijn spulletjes weer bij je op en ben je het merk kwijt. Verbaasde gezichten toen ik dat voor het eerst deed, maar daar zit ik niet mee. Ik heb een duidelijk dealerbeleid dat bekend is. Het is niet uit arrogantie dat ik het merk wegneem, het is een kwestie van efficiënt omgaan met de middelen die we hebben. Durf te kiezen voor een merk en sta erachter!” Hij heeft de reputatie eigenzinnig te zijn, maar ook open en eerlijk: “Ik ben altijd duidelijk. Ik kijk nooit naar een verzorgingsgebied: een kleine winkel in de provincie dat merkbaar zijn best doet voor het merk, daarvan accepteer ik een lagere omzet met BerryAlloc. Een grote winkel in de grote stad die zich arrogant verschuilt achter 100 merken om maar geen nee te hoeven zeggen want anders gaan ze misschien naar de buurman? Daar haal ik het weer weg. Ik heb geen zin in gezeur. Ik probeer altijd eerlijk en consequent te zijn. Ik wil met het merk groeien op een gezonde, positieve manier in een overzichtelijk tempo. Hardlopers zijn vaak doodlopers.”
Cadenza en Omnicol vanaf nu ook bij Your Floor®
Naast het reguliere programma van BerryAlloc levert Your Floor® ook het actie laminaatmerk Cadenza van de fabrikant. Berry: “Daarnaast zijn we in juli gestart met Omnicol. Dit zelfstandige Belgisch/Nederlands familiebedrijf staat al decennia bekend om zijn hoogwaardige producten en toewijding aan vakwerk. Of het nu gaat om voorbehandelen, egaliseren of lijmen van vloeren, Omnicol biedt de perfecte oplossing voor jouw projecten. We hebben op dit moment een introductieactie met geweldige aanbiedingen. PVC lijm: 4 halen, 3 betalen plus een gratis lijmkam A2. Voor egalines en mortels: 4 halen, 3 betalen plus een gratis mengemmer. Bovendien geven we 25 procent korting op het overige Omnicol assortiment en ontvangen de eerste 10 klanten een Omnicol Polo ter waarde van 50 euro .Deze acties zijn geldig tot en met 30 september 2024 dus wees er snel bij!”
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren Business Magazine, editie september 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding