Ernst Bannink over de veelzijdigheid, de nadruk op kwaliteit en de expertise van Bostik: 

Wereldspeler met oog voor de lokale markt

Als Technical Accountmanager van Bostik is Ernst Bannink uiteraard niet objectief over de producten voor professionele vloerenleggers die hij en zijn collega’s namens de fabrikant verkopen. Maar hij is openhartig over de positie van het merk: “We zijn een relatieve nieuwkomer op de markt in Nederland en moeten ons voor veel verwerkers nog bewijzen. We zijn geen merk dat van de daken schreeuwt dat we de beste zijn, maar onze producten zijn van hoge kwaliteit en onze service is zeer persoonlijk en betrouwbaar. Daarom groeien we nog steeds in een krimpende markt en dat wordt door grotere leveranciers met argusogen bekeken.”

Het gaat goed met de afdeling Proffesional Application van Bostik Benelux, zo zegt Ernst. Bostik is een zeer grote internationale onderneming en in het Benelux hoofdkantoor in Oosterhout lopen veel collega’s rond van andere divisies: “We kunnen altijd op elkaars kennis en ervaring terugvallen bij vragen vanuit de markt. Mijn werk bestaat officieel voor de helft uit een commerciële taak en voor de helft uit een technisch adviserende taak, maar in de praktijk is dit niet zo strikt gescheiden. Iedereen op onze afdeling werkt er al lang, ik zeg wel eens: er werkt hier 80 jaar aan ervaring binnen het team Professional Applications. Er is weinig tot geen verloop, de werksfeer is zeer prettig, je springt bij als het moet, helpt elkaar, het is een goede familie. Gezamenlijk maken we zo de groep groter in aanwezigheid en in omzet, dat is ons uitgangspunt.”

 

Alles voor onder de vloer

De distributie van de vloertechniek producten van Bostik gebeurt via gespecialiseerde partners en rechtstreeks aan aannemers en bouwbedrijven voor de projectmarkt. “We hebben alles voor behandeling van de ondervloer: vocht- schermen, primers, egaline, lijmen voor onder parket, pvc-vloeren, laminaat of tapijt. Projectstoffeerders beleveren we dus rechtstreeks, de verdeling is duidelijk voor iedereen.” Hij erkent dat de projectmarkt ook wel rechtstreeks begeleid moet worden: “Voor, tijdens en na een project worden daar andere eisen gesteld, het kost dan te veel tijd en geld om daar organisaties tussen te zetten.”

Wat maakt in zijn ogen het bedrijf Bostik zo bijzonder? Hij denkt even na en zegt: “We zijn innovatief en ontwikkelen onze producten door in lijn met de veranderende eisen van uit de markt. Een product is nooit af. Onze vochtschermen worden erg goed beoordeeld door leggers maar daar houdt het dan niet bij op. Snelheid van verwerken, snelheid van door kunnen gaan met de volgende stap in de opbouw; tijd is geld. Het is de primaire eis bij het ontwikkelen of verder ontwikkelen van producten en wij zijn daar goed in, vind ik.” Een ander voorbeeld is de verschuiving naar polymeerlijmen: “We bewegen op tijd mee, eigenlijk net voordat de markt dit doet. Daarom hoeven we vaak niet af te wachten wat de concurrentie doet: we hebben het al.”

 

Van Amerika naar Frankrijk

Ernst werkt al meer dan 20 jaar bij Bostik, een bedrijf dat in 1889 werd opgericht als de Boston Blacking Company dat verf voor leder maakte en verbonden was aan de schoenenindustrie. Het bedrijf werd als chemieleverancier wereldwijd actief, fuseerde met Findlay en werd uiteindelijk overgenomen door het Total/Elf concern waardoor het in Franse handen kwam. In 2012 werd het Franse Arkema de eigenaar van Bostik en dat is het nog steeds. “Sinds 2017 valt Den Braven, bekend van De Zwaluw lijmen en kitten, ook onder de Arkema-groep en zo hebben we in de Benelux een heel compleet aanbod.” Wat betreft de vloerenproducten is Bostik nog een kleinere speler in de Nederlandse markt, zo erkent Ernst: “Maar we worden door de grotere marktpartijen goed in de gaten gehouden. Voornamelijk vanwege de hoge kwaliteit van onze producten. Dankzij ons brede aanbod divisies zijn we voor steeds meer partijen interessant.”

Er zijn binnen Bostik Benelux twee takken: Industrie en Construction. Onder de eerste vallen bijvoorbeeld specialistische producten voor de luchtvaartindustrie, transport, verpakkingsindustrie en scheepsbouw. Met Construction richt Bostik zich op complete concepten voor onder meer brandwerend afdichten, gevelplaatverlijming en luchtdicht bouwen. Daarnaast levert het bedrijf oplossingen voor het afwerken van wanden en vloeren, montage en afdichting en vochtwering. Bostik heeft in Nederland eigen productiefaciliteiten in Giessen en in Oosterhout waar ook het hoofdkantoor van Bostik Benelux gevestigd is.

‘We zijn innovatief en ontwikkelen onze producten door in lijn met de veranderende eisen vanuit de markt. Een product is nooit af’

 

Overal aanwezig

Ernst wijst op de mascotte van het bedrijf: geen hagedis, zoals sommigen denken, maar een gekko: “De gekko, die binnen Bostik de naam Gary heeft, is onze mascotte omdat het dier een van de meest effectieve kleefstoffen bezit die we kennen. Ze kunnen zich aan bijna elk oppervlak hechten en zelfs hun hele lichaamsgewicht gemakkelijk met één teen dragen.” Als voorbeeld van kenmerkende Bostik innovaties noemt hij de nieuwe plintenlijm Supergrip H385 PLINTH. “Eenvoudig te verspuiten met een goede aanvangshechting. Het kost minder kracht om ermee te werken en het is een sneldrogende hybridelijm. Een andere noviteit is de vezelversterkte SLC 740 FIBRE-MAXI egaline voor lagen van 1 tot 40 mm dik die we vorig jaar op de markt gebracht hebben. Dit product is zo sterk dat het zowel binnen als buiten kan worden toegepast.”

“Ik zeg wel eens: Bostik kom je in alle fases van het leven tegen. De kleefstrip van veel luiers, met zeer elastische vochtbestendige lijm, komt bij ons vandaan. We maken de ultradunne lijmen die de drie folielagen van chips zakken bij elkaar houden. We produceren speciale lijmen voor meubels, plaatmaterialen en de auto-industrie. Blu Tack voor het aan de muur bevestigen van posters maken we in het Verenigd Koninkrijk. We maken lijmen voor flessenetiketten die bij reiniging makkelijk loslaten. Medische bloed- en infuuszakken worden met Bostik-lijm geseald. En zelfs voor grafkisten leveren we lijmen, zowel voor spaanplaat modellen met houtfineer als voor kartonnen modellen. We zijn in alle facetten van het leven, vaak onzichtbaar, aanwezig.”

 

Onderzoek als service

Wat Bostik in zijn ogen ook bijzonder maakt is de nadruk op service en begeleiding. “Iedereen roept dat ze dit doen, iedereen doet het op zijn manier maar wij rijden daadwerkelijk naar projecten, verzorgen complete adviezen en hebben apparatuur in huis om bijvoorbeeld oude lijmresten en dekvloeren te onderzoeken. Ik wil zelf ook echt weten wat er met een vloer aan de hand is, waarom er niet op gewerkt kan worden. Wat is de druksterkte, wat is de treksterkte? We helpen actief mee om dit te bepalen, we onderzoeken als onderdeel van onze service. Zijn er bijvoorbeeld scheuren in de dekvloer, dan zeggen we niet simpelweg: vul maar op.” De ontwikkeling van het HYTEC E736 TURBO vochtscherm, al na 4 uur droog, is ook voortgekomen uit actief meedenken met de gebruikers. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op. “Het blijven geven van theoretische en praktische trainingen aan klanten is dan ook zeer belangrijk, zeker aan nieuwe medewerkers. Maar ook wij intern blijven leren. Daaarvoor hebben we in Oosterhout de Bostik Academy opgericht. Op korte termijn wordt dit centrum verder uitgebreid met trainingsfaciliteiten voor wand- en vloerproducten.”

Hij denkt nog eens na over wat Bostik nu echt onderscheidt van andere aanbieders: “In het Engels: think global, act local. We zijn een wereldspeler met oog voor de lokale markt. Wat wij hier doen gebeurt in andere Bostik-landen misschien heel anders. We ontwikkelen producten zoveel mogelijk voor universeel gebruik maar verschillen tussen werkwijzen in landen zullen altijd blijven bestaan, hoe klein ook. Dat onderkennen we en daar spelen we op in. De onderlinge contacten tussen de verschillende landen zijn zeer goed, we maken gebruik van elkaars onderzoeksresultaten. Nederland loopt bijvoorbeeld voorop in gevelplaattechniek. Wat hier wordt ontwikkeld gaat de wereld over. Een ander voorbeeld, vanuit de vloeren: WOOD H770 PREMIUM is een lijm die in zakken wordt geleverd.” Waarom is Bostik als innovator dan nog relatief onbekend in ons land? “Onbekend maakt onbemind. We stellen aan klanten voor om onze producten eens te proberen en dan begeleiden we hen van begin tot eind. Maar de vloerenmarkt is behoudend: ik doe het al jaren zo, waarom zou ik iets anders proberen? Toch zijn er steeds meer bedrijven die naar tevredenheid werken met onze producten voor het leggen van vloeren.”

‘Een slechte opbouw onder de vloer maskeer je niet met welke dure vloer dan ook’

 

Verkopen vanuit techniek

Wat vindt hij na meer dan 20 jaar het leukste aan zijn werk? “Kennisoverdracht, mijn adviserende rol. Sparren over situaties. Ik ben meer dan een verkoper, heb verstand van zaken en haal klanten binnen op mijn kennis van vloeren en oplossingen. Kennis en kunde als basis. Ik vind ook dat leveranciers in het algemeen zich moeten focussen op kennisoverdracht in plaats van de goedkoopste willen zijn. Verkopen vanuit de techniek, verder gaan dan een brochure en een prijs afgeven. Onze trainingen zijn ingedeeld in niveaus: beginner, gevorderde, specialist. Zo moet je ook de markt op drie niveaus benaderen, vind ik. De ondergrond is de pizzabodem, de garnering mislukt wanneer de bodem niet goed is. Een slechte opbouw onder de vloer maskeer je niet met welke dure vloer dan ook.” Ernst gaat in op het thema duurzaamheid bij Bostik: “We gaan steeds meer naar PCR-verpakkingen, we nemen verpakkingen van PU-schuimen retour en In plaats van kokers werken we steeds meer met worsten voor lijmen. Het bespaart ruimte en bespaart verpakkingsmateriaal. Onze vrachtwagens rijden op HVO100 biodiesel en we kijken naar het reduceren van de CO2 uitstoot van onze productie en het transport. Onze R&D afdeling zoekt actief naar grondstoffen voor producten die minder milieubelastend zijn, zoals biobased grondstoffen of circulair recyclebare grondstoffen. Bostik wil vooroplopen in duurzame ontwikkelingen en heeft daar speciaal mensen voor in dienst.” Tot slot zegt hij met een glimlach: “Weet je wat het is? Bostik is gewoon een hele mooie organisatie om mee en voor te werken. Dat is de essentie.”

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business  magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren Business magazine, editie september 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding