Volgende week, om precies te zijn van 13 tot en met 17 januari, vindt op het beursterrein van München de editie 2025 van BAU plaats. Deze algemene bouwbeurs heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als een trefpunt voor de vloerenbranche, in eerste instantie voor de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), maar steeds vaker ook voor bezoekers van buiten deze gebieden.
Architecten, ingenieurs, groothandels, winkeliers en vloerenleggers: de beurs zegt al deze groepen te bedienen als bezoeker en de beurs telt in totaal 18 hallen. Het vloerenaanbod is deze keer uitgedund in vergelijking met voorgaande edities (de beurs vindt om het jaar plaats). Afwezig deze keer zijn bijvoorbeeld Uzin Utz (toch een halve thuiswedstrijd met het hoofdkantoor in Ulm), Project Floors, Gerflor, Parador en Windmöller: geen kleine namen in de branche.
Maar azijnplassen kan iedereen, dus wie staan er wel in de Beierse hoofdstad? Nog steeds veel grote namen, zoals Tarkett, Desso, Küberit, Moso, Thomsit, Fabromont, FN Neuhofer, Interface, Wakol/Loba, Egger, Janser, Swiss Krono, Mapei, Coretec, Dõllken, objectflor, Unilin, Bloq (Betap/Condor) en Classen. Deze en andere standhouders staan in de hallen A5 en A6 (allebei vloerbedekkingen) plus B6 (alles voor onder en op de vloer). De thema’s van deze editie: klimaatneutraal bouwen in de stad, op het platteland en in de ruimte daartussen, het verantwoord omgaan met grondstoffen, het terugdringen van emissies en energieverbruik bij bouwmaterialen.
Er is ook een interactieve presentatie over vloerenleggen en AI (dat heet KI in het Duits) in hal C3 stand 601 met onder andere een VR rondgang door een bouwproject, het met AI analyseren van de luchtkwaliteit in een ruimte, een chatbot die interieuradvies geeft, het gebruik van futuristische exo skeletten bij het gezond leggen van vloeren (Sebastiaan van Westrenen!) en het eenvoudig in 360 graden filmen van de ruimte waar een vloer moet worden gelegd als controle en referentie.