Uit de Traprenovatie Marktmonitor 2024 van Marktdata.nl blijkt dat in de afgelopen vier jaar er gemiddeld ruim 139.000 zoekopdrachten per maand in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van traprenovatie. Bij traprenovatie is de kleur betonlook veruit de meest populaire kleur, al is marmerlook in opkomst. Upstairs is de meest gezochte aanbieder van traprenovaties. Het merk Firststep is een snelle groeier in de markt.
Marktdata.nl heeft het online zoekverkeer van de Google zoekmachine in Nederland, gerelateerd aan traprenovaties, geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Een groot deel van de zoekopdrachten hebben te maken met het bekleden van de trap, overzet treden of het dichtmaken van een open trap. Daarnaast wordt er veel naar kleuren, materialen, merken, winkels en renovatiebedrijven gezocht.
De kleur met veruit het meeste zoekvolume is betonlook. In de afgelopen vier jaar werd er bijna 2.700 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “betonlook” in de zoekopdracht in relatie tot traprenovatie. De term “zwart” behaalde per maand gemiddeld bijna 500 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.
Ruim 73 procent van het zoekvolume met aanduiding van een bepaalde kleur heeft betrekking op betonlook. Op de tweede plaats staat zwart met een aandeel van 13 procent in het zoekvolume. De nummer drie is wit, welke 8,5 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.
De kleuren met aanvankelijk een zeer sterk boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume zijn marmerlook, houtlook en zwart. Momenteel zien we bij grijs en betonlook de sterkste procentuele daling van het voortschrijdende jaarlijkse zoekvolume. Het zoekvolume van marmerlook ontwikkelt zich nog altijd juist zeer positief.
Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van traprenovatie blijkt dat er vaak gezocht wordt naar een specifiek merk, winkel(-formule) of renovatiebedrijf. Naar welke merken, winkelformules, bedrijven en handelsplatformen wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van de meest voorkomende merken en (online) aanbieders is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk of bedrijf wordt gezocht in relatie tot traprenovatie. Dit resulteert in een ranglijst van maar
liefst 60 verschillende aanbieders. Upstairs bezet alle jaren de eerste plaats van de ranglijst, gevolgd door Cando op de tweede plaats. Andere grote spelers zijn Hornbach, Karwei, Gamma en Kwantum. De afgelopen paar jaar is Firststep als merk een zeer sterke groeier. Van de renovatiebedrijven valt JB Traprenovatie op als sterke groeier. Daarnaast zoeken steeds meer consumenten naar traprenovatie bij Ikea.
Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op traprenovaties? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van soorten traprenovaties, kleuren, materialen, overige productkenmerken en opties? Prognoses voor het komende jaar? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules, verkoopplatformen en traprenovatiebedrijven en de jaarlijkse verschuivingen?
Je leest het in de Traprenovatie Marktmonitor 2024 van Marktdata.nl.