Bij het kiezen van een vloer in huis is er tegenwoordig genoeg keuze. Ook zijn er verschillende factoren die een rol spelen bij het kiezen van een vloer, zoals het type, prijskaartje en kwaliteit van de vloer. Toch is uit onderzoek* van EPI, Nederlands fabrikant van kunststof (giet)vloeren, gebleken dat twee derde (63%) van de Nederlanders geen moeite heeft met het uitkiezen van een nieuwe vloer. Wel vinden vrouwen (41%) het lastiger om een keuze te maken dan mannen (33%).
Belangrijkste factoren bij het kiezen van een vloer
Een vloer bepaalt mede de sfeer in huis en is een heel persoonlijke keuze. Het type vloer (hout, pvc, laminaat, gietvloer, tegels) is voor 62 procent van de Nederlanders dan ook de belangrijkste factor bij het aanschaffen van een vloer, gevolgd door de prijs (57%). Dit is zowel bij mannen als vrouwen het geval. Opmerkelijk is dat mannen kwaliteit als derde belangrijkste factor aangegeven en vrouwen de kleur van de vloer. Hieronder een overzicht van de top acht belangrijkste factoren bij het kopen van een vloer:
1. | Materiaal | 62% |
2. | Prijs | 57% |
3. | Kleur | 37% |
4. | Kwaliteit | 33% |
5. | Onderhoudsvriendelijk | 27% |
6. | Levensduur | 20% |
7. | Kras- en vlekbestendigheid | 12% |
8. | Geschikt voor vloerverwarming | 12% |
Het blijkt dat 18 procent van de Nederlanders een gietvloer overweegt als zij een andere vloer in huis gaan aanschaffen. Toch wordt er soms getwijfeld of dit type vloer het interieur kil maakt (39%), te duur is (36%) en snel krassen of strepen oploopt (19%). De twijfels over gietvloeren zijn echter overbodig, zo stelt de fabrikant. “Zo biedt EPI een groot scala aan warme kleuren in diverse kleurcombinaties en met de nieuwe Superbase gietvloer is deze bestand tegen scheuren en heeft het een hoge krasbestendigheid. Daarnaast zijn kunststof gietvloeren naadloos, eenvoudig schoon te houden en een perfecte oplossing in combinatie met vloerverwarming.”
Opvallend is dat net iets meer vrouwen (64%) dan mannen (60%) zeggen een praktische vloer belangrijker te vinden dan een stijlvolle vloer. Ook het cliché van de zuinige Hollander blijkt waar: gemiddeld wordt langer dan zeven jaar met een vloer gedaan. Sander Egels, directeur van EPI, licht toe: “Dit is een positief resultaat voor het milieu. Ook bij ons staat duurzaamheid hoog in het vaandel en daarom gaan onze gietvloeren zo’n 30 jaar mee.”
Tot slot geven bijna alle Nederlanders (91%) aan hun vloer liever in de winkel dan online te kopen “We zien ook bij onze klanten dat zij het fijn vinden om onze showroom te bezoeken. Zo krijgen zij een goed beeld van het materiaal en de kwaliteit van de gietvloer. Daarnaast kunnen klanten bij het bezoeken van een showroom ook direct op maat geadviseerd worden, aansluitend bij hun persoonlijke interieurwensen”, vertelt Egels.
*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.005 respondenten, juli 2019.