Tarkett heeft de kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van 2024 bekendgemaakt en de totale netto omzet wereldwijd valt 4,3 procent lager uit dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. De totale omzet was 668,1 miljoen euro in vergelijking met 698,4 miljoen euro vorig jaar in Q1.
Het bedrijf wijt dit met name aan de terugval in de vraag naar vloeren in Europa en Noord-Amerika. Dit komt niet als een verrassing, ook niet voor Tarkett dat een verdere daling al had voorspeld aan het eind van 2023. Een lichtpuntje is de divisie sportvloeren: deze is in het eerste kwartaal bijna 8 procent gestegen in omzet. De projectmarkt voor vloeren in Noord-Amerika is ook nog steeds stabiel, net als de afzet in Azië, maar ook in bijvoorbeeld Zuid-Amerika is er weinig vraag naar nieuwe vloeren en dit is merkbaar in de omzet van Tarkett aldaar.
Europa (voluit EMEA: Europa, het Midden Oosten en Afrika) liet een terugloop zien van bijna 4 procent in vergelijking met het eerste kwartaal in 2023. Er werd voor 221 miljoen euro verkocht in de eerste maanden van 2024. Relatief hoge inflatie, hoge rentes en prijsverlagingen om te kunnen concurreren met Aziatische producten zijn de voornaamste redenen die het bedrijf aanvoert voor de Europese daling in de vraag en de gedaalde omzet. Bij de sportvloeren, waarvan er voor een bedrag van 141 miljoen euro zijn verkocht, gaat het vooral om kunstgras velden en atletiekbanen en dan met name in Noord-Amerika.
Voor het tweede kwartaal van dit jaar ziet Tarkett weinig veranderingen: er wordt nog steeds te weinig nieuwbouw opgeleverd en grote renovaties worden uitgesteld. Er zullen misschien regionale verschillen zijn in stijgende of dalende cijfers, ook tussen residentieel en commercieel, maar over de brede linie zal de daling niet gestopt kunnen worden, zo voorziet de vloeren fabrikant. In Europa moet er bezuinigd worden en wordt er gekeken om consumenten directer te kunnen benaderen en te bewegen om een nieuwe vloer te kopen. In Noord-Amerika is de consumentenmarkt maar een klein deel van de activiteiten (maar ook hier daalt de omzet met 7,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar door minder vraag naar vloeren) en zal vooral worden ingezet op verdere specialisatie in de projectmarkt. De sportvloeren zullen blijven groeien, maar minder snel dan in vergelijking met vorig jaar.
De fabrikant geeft aan door te gaan met investeren in recyclebare vloersystemen en in het vernieuwen van bestaande collecties. De halfjaarcijfers van het beursgenoteerde bedrijf zullen op 25 juli bekend worden gemaakt.