Mohawk, de gootste vloerenproducent ter wereld en bekend van dochters zoals Unilin (met het merk Quick-Step), ivc (Moduleo), Pergo, Balterio en uiteraard Mohawk zelf heeft de cijfers bekendgemaakt over het vierde kwartaal van vorig jaar: een netto verkoopomzet van 2.8 miljard dollar (2, 47 miljard euro). Dit is een toename van 4,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2020. Over het hele jaar 2021 komt de omzet hiermee op 11,2 miljard dollar (9,87 miljard euro), een toename van meer dan 17 procent in vergelijking met 2020.
De netto winst in Q4 van 2021 is 189 miljoen dollar (166,53 miljoen euro), een daling van 34 procent ten opzichte van de 248 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2020. De totale netto winst over 2021 was evengoed 1 miljard dollar, dus 880 miljoen euro. en dat is weer een toename van maar liefst 94 procent in vergelijking met 2020. Zowel de keramische tegels als de PVC, laminaat en parketvloeren van de Mohawk merken zaten opgeteld vorig jaar in de lift wat betreft totaalomzetten ten opzichte van 2020. Dit geldt zowel voor Noord-Amerika als de rest van de wereld.
Mohawk President en CEO Jeffrey S. Lorberbaum verwacht dat deze ontwikkeling zich zal voortzetten in 2022: “Dit jaar zijn de verwachtingen voor het BNP (Bruto Nationaal Product) een toename van tussen de 3 en 5 procent in de meeste van de markten waarin we actief zijn. De consumentenmarkt blijft sterk en de projectmarkt verbetert zich dit jaar. De rentetarieven gaan waarschijnlijk stijgen, maar blijven historisch gunstig, dus nog steeds laag, voor de verkoop en verbouwing van woningen. De huidige inflatie zal gedurende dit jaar worden aangepast en we verwachten een daling van de tekorten aan arbeidskrachten, grondstoffen en energie.” Op de foto bovenaan het hoofdkantoor van Mohawk in Dalton, Georgia.