De Plinten Marktmonitor 2024 biedt inzicht in de oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot plinten en de ontwikkelingen daarvan in de afgelopen vier jaar. De analyses in het onderzoeksrapport zijn uitgevoerd op big data van Google. Met de analyse van de big data is een helder beeld geschetst van de oriëntatie en interesse in alle aspecten van plinten, zoals soorten plinten, materialen, product kenmerken en -opties, merken, aanbieders, winkels, et cetera.
Uit het onderzoeksrapport komen, naast verschillende materiaalsoorten, onder meer de volgende soorten plinten naar voren waar de klant frequent naar zoekt: gevelplint, gladde plint, holle plint, joodse plint, kabelgootplint, kasteelplint, keukenplint, klikplint, kraalplint, muurplint, onzichtbare plint, opzet plint, overzet/voorzet plint, plafondplint, plakplint, renovatieplint, sfeerplint, sierplint en tegelplint. Naast vloerplinten kennen we ook plafondplinten, ook wel bekend als sierlijsten of kroonlijsten, en keukenplinten voor onder de kastjes.
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan plinten blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks gemiddeld ruim 187.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van plinten. Het zoekvolume is de afgelopen paar jaar afgenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2021 nog 198.000 zoekopdrachten, in het jaar 2023 werd er maandelijks gemiddeld ruim 179.000 keer gezocht naar plinten. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met 9,5% afgenomen. In de eerste helft van het jaar 2024 is er echter sprake van groei.
Het zoekvolume nam in het jaar 2022 met 11 procent af, waarna het zoekvolume in het jaar 2023 met één procent toenam. In het eerste halfjaar van 2024 nam het zoekvolume met 8 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Bij veel productgroepen op het gebied van woninginrichting en woondecoratie zien we een daling van het zoekvolume in het jaar 2022, welke (grotendeels) kan worden toegeschreven aan de corona pandemie. In het jaar 2020 won de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit. In dat jaar nam ook het zoekvolume naar interieurproducten zeer sterk toe. De daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020.
Het soort plint met het meeste zoekvolume is de overzet/voorzet plint. In de afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 14.500 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht naar overzet of voorzet in de zoekopdracht in relatie tot plinten. De plakplint behaalde per maand gemiddeld ruim 13.800 zoekopdrachten.
Ben je benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van plinten? Welk soort plint een toenemende populariteit geniet en welke juist minder in trek zijn? De verhoudingen en ontwikkelingen (inclusief prognoses voor het komende jaar) op het gebied van kleuren, materiaalsoorten, stijlen, vormen en overige productkenmerken en productopties? De belangrijkste aanbieders van plinten qua merken, winkels en verkoopplatformen? Je leest het in de Plinten Marktmonitor 2024.