25 Jaar: Van Son Vloeren in Hellevoetsluis
Erik van Son startte in maart 2000 zijn eigen bedrijf in de vloerenbranche, nadat hij twee jaar eerder op zijn 18e zijn passie ontdekte tijdens een bijbaantje in een groothandel voor massief houten vloeren. In 2025 bestaat Van Son Vloeren in Hellevoetsluis 25 jaar. Erik en zijn team staan inmiddels bekend als dé vloerenspecialisten van Zuid-Holland.
“Elk huis heeft een vloer nodig,” stelt Erik. “En daar spelen we met Van Son Vloeren op in.” Eind 2024 zit het bedrijf midden in een nieuwe fase. “We zijn aan het slo- pen en restylen, zodat we klaar zijn voor de toekomst. We starten ons zilveren jubileumjaar met een gloednieu- we showroom die de zintuigen prikkelt.”
“Inzet staat voor omzet.”
Creatief ondernemerschap
Het bedrijf van Erik had een vliegende start. “We zaten centraal in het ontwikkelgebied Voorne-Putten, waar duizenden woningen werden gebouwd. Die woningen hadden uiteraard allemaal een vloer nodig, waar wij graag bij hielpen.” Naast een prachtig begin voor Van Son Vloeren en mooie hoogtepunten door de jaren heen, kende de ondernemersreis van Erik ook uitdagingen. “Verschillende crisissen, de coronapandemie: het waren allemaal uitnodigingen om volledig in het creatieve ondernemerschap te stappen. In tijden van crisis is het belangrijk dat je je niet verschuilt in je winkel, maar dat je naar buiten gaat. Je moet op zoek gaan naar kansen en mogelijkheden, naar samenwerkingen, en je aanbod onder de loep nemen. Inzet staat immers voor omzet.”
Samenwerkingen
Erik trad zowel letterlijk als figuurlijk naar buiten. Hij pakte het podium op LinkedIn en legde contacten met collega’s binnen en buiten de branche. Zo kwamen er een aantal grote namen en mooie samenwerkingen op zijn pad. Erik: “We werken samen met architecten en aannemers, met grote partijen zoals Rijkswaterstaat, Feyenoord Rotterdam en Herman Hell. Die partijen verzamelen partners om zich heen waar ze op kunnen bouwen en waarmee ze langdurig een relatie aan kunnen gaan. Met betrouwbaarheid maak je het verschil en ik ben trots dat we die betrouwbare positie met ons team hebben verworven. Ook de Plinten & Profielen Centrale is een belangrijke partner van ons. We doen zaken sinds het eerste uur, ze hebben ons al die jaren gesteund in onze groei en mede door hen staan we waar we staan.”
Inspirerende projecten
Het Zalmhuis van Herman in Capelle aan den IJssel was een inspirerend project voor Van Son Vloeren. “We hebben de bestaande eiken visgraatvloer niet alleen aangepast, maar ook een volledige renovatie doorgevoerd. Verder hebben we in het restaurant speciale verhogingen gecreëerd met aparte zitjes, waar we met design PVC-stroken details hebben aangebracht. De combinatie van modern PVC en de traditionele charme van hout zorgt voor een unieke en moderne sfeer.” Ook met Feyenoord bestaat er al jarenlang een nauwe samenwerking. “We onderhouden de houten en PVC-vloeren in het Maasgebouw en diverse ruimtes in de Kuip, onder meer de businessunits. De vloeren zijn duurzaam en functioneel, warm en uitnodigend, stralen professionaliteit en gastvrijheid uit en zijn bestand tegen intensief gebruik. De vloeren sluiten daardoor goed aan bij de identiteit van Feyenoord.”
Schadeherstel en renovatie
Naast de verkoop en het leggen van vloeren richt Erik zich met Van Son Vloeren sinds 2012 ook op schadeherstel. “Het is goed om je aanbod regelmatig te onderzoeken en te kijken waar je bij kunt sturen of aan kunt vullen. Zodoende zijn we ons gaan specialiseren in schadeherstel. We bieden een snelle en efficiënte service voor het herstellen en repareren van vloeren die beschadigd zijn door bijvoorbeeld wateroverlast of brand. Waterschade kan een ernstige impact hebben op de kwaliteit en levensduur van je vloer. Met onze kennis en kunde kunnen we de vloer vaak weer volledig herstellen. Is een vloer niet beschadigd, maar wil je wel je vloer laten renoveren, ook daarvoor kun je ons inschakelen.”
“Bij een houten vloer heeft elke plank een eigen karakter; niet één plank is hetzelfde. Dat vind ik juist zo mooi.”
Breed aanbod
Alhoewel Eriks hart vooral bij de houten vloeren in het assortiment ligt, biedt Van Son Vloeren ook een breed assortiment laminaatvloeren en PVC-vloeren van diverse merken. “Een vloer is bepalend voor de sfeer van de ruimte. Bij een houten vloer heeft elke plank een eigen karakter; niet één plank is hetzelfde. Dat vind ik juist zo mooi. Ook die warme uitstraling is iets wat bij PVC en laminaat ontbreekt. Qua trends is PVC de absolute winnaar in de vloerenbranche van de laatste jaren, maar het is krasgevoelig en oogt minder natuurlijk, ook al krijgen PVC en laminaat wel een steeds realistischere look. Kostentechnisch zijn deze vloeren ook bereikbaarder voor een grotere groep.” Naast vloeren is Erik met zijn team gespecialiseerd in traprenovaties. “Er is steeds meer mogelijk met trappen, zowel qua materialen als verlichting. Een open trap heeft een heel andere uitstraling dan een dichte trap en door het grotere aanbod wordt de prijs voor een traprenovatie toegankelijker voor meer mensen. Een mooie trap hoeft tegenwoordig niet per se in de papieren te lopen.”
One-stop-shop en seniorenservice
Om traffic te genereren heeft Erik dit jaar geïnvesteerd in een nieuwe website. “Die oude vond ik zelf ook prima, maar ik kreeg te horen dat die te langzaam was en niet meer van deze tijd. Dus dat moest anders. Met onze nieuwe supersnelle en technisch verbeterde website kunnen we onder meer regio’s targetten. We stonden binnen afzienbare tijd op de eerste pagina van de zoekmachine in Google. De nieuwe site heeft, zonder te adverteren, gezorgd voor een boost in de omzet. We zetten in op onze formule als one-stop-shop voor de complete woning: de beneden- en bovenverdieping plus de trap. Daarnaast hebben we een seniorenservice, waarbij we 55-plussers volledig ontzorgen bij het leggen van een nieuwe vloer. We verhuizen de spullen, verwijderen de oude vloer, plaatsen de nieuwe vloer en zetten de spullen weer terug. Zo hoeven zij geen beroep te doen op kinderen, familie of vrienden.”
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het team van Van Son streeft ernaar het bedrijf voort- durend te verbeteren op het gebied van milieu, sociale verantwoordelijkheid en economische duurzaamheid. “Ons wagenpark rijdt volledig elektrisch, waardoor we bijdragen aan een schonere lucht en gezondere omgeving voor iedereen. Met zonnepanelen op het hoofdkantoor, de showroom en de productiefaciliteiten wekken we onze eigen duurzame energie op. Zo verminderen we onze ecologische voetafdruk aanzienlijk. We hanteren daarnaast een streng afvalbeheerbeleid, waarbij we actief streven naar het minimaliseren van afval en het maximaliseren van recycling. Bijvoorbeeld met de restanten PVC; die verzamelen we in een container en daarvan wordt nagenoeg alles hergebruikt.”
Goed voor je mensen zorgen
“Een werkplaats is een omgeving waar onze mensen veel tijd doorbrengen,” vervolgt Erik. “Het is daarom belangrijk dat die omgeving schoon, goed verzorgd en sfeervol is. Op kantoor zijn alle werkplekken ergonomisch ingericht, er is een optimale afzuiging en klimaatcontrole voor een aangename temperatuur. Voor onze vloerenleggers buiten hebben we de werkuren verkort naar viereneenhalve dag, zodat zij meer hersteltijd hebben en ze het werk beter kunnen volhouden. Uiteraard horen daar ook de beste kniestukken, beschermbrillen, op maat gemaakt gehoorbescherming en ander gereedschap bij. Je moet goed voor je mensen zorgen, ook als ze na jarenlange trouwe dienst beter een andere richting op kunnen gaan.
Een van onze vloerenleggers kreeg last van zijn knieën en rug. Hij werkte al 13 jaar bij ons en was inmiddels 55 jaar. Via een bevriende relatie kon hij aan de slag als loonwerker op een trekker, waardoor hij zijn knieën en rug kan ontzien en nog op een fijne manier kan doorwerken tot zijn pensioen. Verder bieden we stageplekken aan Mbo- en Vmbo-jongeren. Zij krijgen de kans het vak te leren, zowel op het gebied van vloerenleggen als administratief. De jeugd is de toekomst en die moet je de ruimte geven zich te ontwikkelen.”
“We informeren, adviseren, bespreken de verwachtingen en maken waar wat we beloven.”
Klaar voor de toekomst
Erik is trots op zijn team, dat bestaat uit mensen die allemaal al jarenlang voor het bedrijf werken. “Ondanks een aantal tegenslagen bestaan we in 2025 alweer 25 jaar. We trappen het jaar af met een frisse start en een vernieuwde look & feel van de showroom. Het wordt anders dan anders; geen ‘overkill’ aan opties op de vloeren, muren en plafonds, maar een betonlook met contrasterende panelen, waardoor de mogelijkheden nog beter tot hun recht komen. Een uitstekend lichtplan maakt het geheel af. Een vloer is vaak een grote investering en bij ons krijgen mensen de mogelijkheid om de opties met al hun zintuigen te ervaren en te beleven. We informeren, adviseren, bespreken de verwachtingen en maken waar wat we beloven. Je moet zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dat in combinatie met een uitstekende servicegerichtheid en snelle eigen leggers zorgt ervoor dat Van Son Vloeren klaar is voor de toekomst.”
Tekst:Birgitta van der Linden, BLUSHtxt
Copyright
© 2024/2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media BV.
Dit artikel is verschenen in Vloeren Business Magazine/Parketblad, editie december 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding