Quick-Step is een mooi voorbeeld van een fabrikant die bovenop de woonmode zit. De marketingafdeling van de Belgische firma weet de nieuwste trends in kleuren en patronen goed te vertalen naar praktische voorbeelden voor consument en detaillist. Een paar keer per jaar bericht men vanuit Vlaanderen waar het heengaat met het interieur: van jungle tot witte verstilling, van vintage rommelwinkel/ museum naar bling. Deze keer gaan we terug naar gezellig!
“Tegenwoordig zijn we altijd en overal online. Maar wat gebeurt er als we merken dat onze persoonlijke levenssfeer steeds meer wordt ingenomen door nieuwe technologieën? Dan gaan we inzien hoe waardevol die privésfeer eigenlijk is. Dat valt niet alleen op in de nieuwe wetgeving (GDPR!), maar ook in het interieurdesign. Het is geen toeval dat cocooning, of ‘shell’, vandaag weer helemaal in is. Alles draait om ontsnappen aan de stress van alledag. We voelen de behoefte om ons met onze familie, vrienden en huisdieren terug te trekken in een veilige bubbel. Hoe pak je dat aan? Door met tactiele, natuurlijke materialen en zachte kleuren overal een gezellige sfeer te creëren.” Spot on, Quick-Step! Dit is wat veel (met name jonge) gezinnen ervaren. Voor de jongeren onder ons: bijna 20 jaar geleden ging het ook over cocooning. Als reactie daarop werd internet gemeengoed, met als gevolg…het nieuwe cocoonen.
“Dé interieurhype dit jaar was ‘hygge’, afkomstig uit Denemarken: een perfecte illustratie van onze collectieve behoefte aan meer warmte. Wabi-sabi, een interieurtrend uit Japan, trekt deze tendens nog verder door en voegt authenticiteit en ‘de schoonheid van imperfectie’ toe aan de mix. Zowel hygge als wabi-sabi zijn een reactie op de steeds toenemende stress die we ervaren in ons dagelijkse leven. Ze zijn doordrenkt met een gevoel van tactiliteit en nostalgie dat ons terugvoert naar onze kinderjaren.” Hygge is doodgeknuppeld door marketeers en de Denen ergeren zich overigens kapot aan onze interpretatie van een structureel deel van hun collectieve volksaard. Hygge op een schild hijsen is als het bewieroken van Hollandse zuinigheid (of botheid): het mag misschien wel kloppen, maar het is wel ONZE zuinigheid (of botheid): handen af!
“Wabi-sabi is een interieurstijl gebaseerd op een oude Japanse filosofie die imperfectie centraal stelt. Deze stijl bevat veel elementen die je ook in hygge terugvindt, maar gaat nog een stap verder: authenticiteit is hier de basis van alles. De nadruk ligt niet enkel op huiselijkheid. Wabi-sabi voegt een vleugje imperfectie toe voor een nog meer ontspannen sfeer en is dus eigenlijk een creatief antwoord op ons voortdurende streven naar perfectie. We willen de perfecte
auto, het perfecte huis, het perfecte lichaam … Tegelijkertijd hebben veel mensen in deze erg onzekere tijden het gevoel dat ze geen controle meer hebben over wat er om hen heen gebeurt. Als gevolg daarvan verlangen ze naar een plek waar ze thuis kunnen komen,zichzelf kunnen zijn en zich veilig kunnen voelen.” Raak getypeerd, maar ook hier geldt: Japanners vinden het raar wanneer wij Westerlingen over een deel van hun structurele volksaard beginnen als een tijdelijke trend. Hebben jullie dan helemaal zelf geen karakter, dat jullie leentjebuur moeten spelen bij ons en de Denen? Ik hoor het de Japanners denken…
“De authenticiteit die kenmerkend is voor wabi-sabi, manifesteert zich op heel wat verschillende manieren”, legt Fabienne Vanbrabant uit. Fabienne is zelfstandig designer, coach en eigenares van IKAb Design Studio in Borgloon (België). “Zo maakt deze stijl gebruik van oude meubels die verhalen vertellen en ons in contact brengen met een gemeenschappelijk verleden. Wabi-sabi is doordrenkt van nostalgie en daagt ons uit om gebruik te maken van wat er al is om
een echte thuis te creëren. Tegelijkertijd draait in deze stijl alles om evenwicht. Dat betekent dat je moet letten op verticale en horizontale lijnen en koude en warme materialen. Het betekent echter ook dat je bereid moet zijn om items te verwijderen die niet passen in het geheel.”
Een ander essentieel element van wabi-sabi is het gebruik van natuurlijke materialen zoals steen en hout om een gevoel van warmte en veiligheid te creëren. Fabienne legt uit hoe belangrijk materialen zijn om een gevoel van authenticiteit te creëren: “Als mensen gaan nadenken over interieurdesign, hebben ze vaak de neiging om zich te veel op de kleuren te richten en de materialen over het hoofd te zien. Maar in wabi-sabi zijn materialen soms belangrijker dan kleuren. Natuurlijke stoffen zoals wol, vlas en (gekreukt) linnen, leer, geweven materialen, klei, et cetera creëren een sfeer van soberheid. Qua kleurgebruik zie je een combinatie van zwaardere tinten (donkere tinten grijs, blauw en groen), aardse kleuren (klei, zand,olijfgroen) en gedempte pasteltinten. Samen zorgen deze kleuren voor een gezellige en authentieke sfeer. “
“Dat geldt ook voor hardhouten vloeren. Die blijven ongelooflijk populair, omdat ze natuurlijk zijn en een gevoel van nostalgie oproepen. Nogal wat mensen zijn opgegroeid in een huis met een hardhouten vloer, en zijn nu op zoek naar dat verloren gevoel van huiselijkheid en veiligheid. Bij die zoektocht komen veel mensen ook terecht bij houtimitaties als laminaat en vinyl. Veel laminaat- en vinyldesigns zijn tegenwoordig niet te onderscheiden van echt hout, maar bieden tal van praktische voordelen. Zo zijn ze bestand tegen vocht en gemakkelijk te onderhouden. Bovendien is vinyl ook erg veelzijdig – je kunt het zelfs tegen de muren gebruiken.” Pas op de plaats, Fabienne: in Vlaanderen zijn misschien veel mensen opgegroeid op een houten vloer, in Nederland hebben we te maken met heel veel laminaatgezinnen. En iedereen die echt goed kijkt ziet toch het verschil tussen vinyl en natuurlijk parket… Dat vinyl veelzijdig is klopt weer als een bus.
Moet een vloer er echter niet ‘doorleefd’ uitzien om ‘wabi-sabi’ te zijn? “De ‘onvolmaaktheid’ die kenmerkend is voor deze stijl, is niet noodzakelijkerwijs
een individuele eigenschap van elk afzonderlijk element, maar komt tot uiting in de combinatie van woonelementen. Verschillende houtsoorten combineren zorgt bijvoorbeeld voor een onvolmaakt en tegelijkertijd mooi evenwichtig geheel. “
Zij besluit haar betoog met een aantal tips om het binnen weer gezellig te maken: een moodboard maken, een rode draad vinden in het interieur (alles in het teken van gezellig), (her)gebruik de spullen die je al hebt (voor zover het in het nieuwe interieur past), vergeet de praktische toepasbaarheid van spullen niet (anders wordt het een museum van drie trends geleden), denk aan het budget, maak een plattegrond (dit vind ik een verrassende tip: ontdek uw huiskamer?) en ga naar de (tweedehands) winkel! Om, bijvoorbeeld, een nieuwe, mooie, praktische en veelzijdige vinylvloer van Quick-Step te kopen, zo neem ik aan. Op deze fraaie foto de Pulse Cotton Grey met zaagsneden. Mooie details: de opgezette vogel en de skateboard decks naast de kast. Voorwerpen met een verhaal.