InCoDa2024 roept na afloop vragen op over de toekomst van deze unieke vakbeurs
De afgelopen editie van InCoDa liet wat de vloeren betreft een beeld zien dat past in wat op andere beurzen in september al zichtbaar was: minder bezoekers dan vorig jaar, wel meer dan verwacht en minder vernieuwing in het aanbod dan in voorgaande jaren. Het laatste is voor vloeren en aanverwante producten eigenlijk niet meer dan logisch: het ontwikkelen van een nieuwe kwaliteit kost veel tijd, vloeren zijn producten met een lage omloopsnelheid die een consument niet ieder jaar vervangt en waarom zou een fabrikant vernieuwen wanneer de vloerenmarkt zo stagneert als nu? Toch waren er zeker nieuwe vloerproducten te zien in Gorinchem, maar het ging in de wandelgangen toch vooral over ieder jaar of om het jaar.
‘Wat is de functie van een beurs als InCoDa? Een echte verkoopbeurs is het niet’
Deze editie, redelijk rustig op zondag, veel drukker op maandag en dinsdagmorgen en daarna ook weer rustig wat betreft de aanloop van bezoekers, riep ook de vraag op: wat is de functie van een beurs als InCoDa? Een echte verkoopbeurs is het niet: bezoekers lijken vooral te komen om hun vaste leveranciers te ontmoeten, de nieuwe kwaliteiten te laten toelichten, misschien een afspraak maken voor een bezoek aan de winkel na de beurs, iets te eten nemen en weer weg. Er wordt niet of nauwelijks gekeken naar wat exposanten waar men geen zaken mee doet laten zien, de inspiratie presentaties laat men voor een groot deel voor wat het is (toch meer iets voor de gordijn- en stoffenafdeling van de woninginrichter), de kampioenschappen parketleggen en woning stofferen worden vooral gevolgd door familieleden van de deelnemers en hardcore fans.
Wat blijft er dan nog over als beurs die ieder jaar de interieurbranche wil samenbrengen, inspireren en informeren? Voor met name de grotere exposanten is een huisshow voor de eigen klanten een nog gerichter en goedkoper alternatief voor een beurs als de InCoDa, zo klonk het. De beurs als vast moment voor de presentatie van nieuwe modellen en kwaliteiten is ook al geen vanzelfsprekendheid meer: leveranciers presenteren productnieuws op ieder gewenst moment.
Golfbeweging
De voorliefde voor een eigen huisshow versus het collectief op een beurs kent verschillende voor- en nadelen. Naast de kostenbesparing en het gebrek aan afleiding door concurrerende exposanten kan een huisshow als voordeel hebben dat je als grote leverancier een schifting in het klantenbestand kunt doordrukken: jij koopt maar 1 vloer per jaar bij mij (of minder dan 1 palet egalisatiemiddel, lijm, olie of ondervloeren), ik nodig je niet meer uit voor de huisshow en neem afscheid van je als klant. Ik ga met minder klanten die wel bereid zijn om hecht samen te werken de diepte in, ik zoek geen nieuwe klanten meer en preek voortaan voor eigen parochie. Het nadeel is: op een beurs zal je toch net die ene bezoeker tegenkomen die niet blij is met zijn huidige leverancier en op zoek is naar een alternatief. Deze ontevreden klant zie je niet tijdens een huisshow (waar je als concullega toch al niet voor wordt uitgenodigd). Een ander voordeel van een beurs werd genoemd door agent Martijn Bonkenburg: “Deze beurs is ook een moment om elkaar als exposanten weer eens te zien en te spreken: hoe gaat het met jou? Waar loop jij tegen aan? Hoe zouden we dat branche breed kunnen oppakken?
De InCoDa heeft wel degelijk een netwerkfunctie, ook voor exposanten onderling.” Hij is echter al jaren ook een uitgesproken voorstander van de beurs om het jaar organiseren: “Die netwerkfunctie en het tonen van saamhorigheid kan ook eens in de twee jaar wat mij betreft.” Huisshow of presenteren tijdens een gezamenlijke beurs, het wisselt elkaar om de zoveel jaar af in een golfbeweging. Wat natuurlijk ook nog meetelt als voordeel van een beurs: hoeveel klanten kan je bezoeken in de tijd van drie dagen beurs? Dan is bezocht worden tijdens de InCoDa een heel stuk efficiënter. “Die netwerkfunctie en het tonen van saamhorigheid kan ook eens in de twee jaar wat mij betreft.” Huisshow of presenteren tijdens een gezamenlijke beurs, het wisselt elkaar om de zoveel jaar af in een golfbeweging. Wat natuurlijk ook nog meetelt als voordeel van een beurs: hoeveel klanten kan je bezoeken in de tijd van drie dagen beurs? Dan is bezocht worden tijdens de InCoDa een heel stuk efficiënter.
Om het jaar dan maar?
DOMOTEX heeft de editie van 2025 onlangs geschrapt en als beurs besloten om het jaar gehouden te worden, BAU in München was altijd al om het jaar. Eens in de twee jaar een InCoDa heeft misschien als voordeel dat je echt iets nieuws kunt laten zien want een echte innovatie neemt meer ontwikkelingstijd in beslag dan 12 maanden. Een ander voordeel is dat je als exposant zelf kunt afwisselen tussen huisshow en beurs in een vast ritme. Een nadeel van veel huisshows, meestal op hetzelfde moment, is dat de vloerenspecialisten en woninginrichters die men wil bereiken bijna bezwijken onder de keuzestress: waar gaan we langs? Uiteindelijk werkt het bijna verlammend en blijven de meesten thuis.
Het voordeel van een beurs is dan toch: veel partijen op dezelfde plek, in het geval van InCoDa drie dagen lang, dus er is altijd wel een moment om te gaan. Over het moment gesproken, omdat een aantal exposanten niet op zondag aanwezig wil zijn zou er voor een volgende editie sprake kunnen zijn van een maandag, dinsdag, woensdag opzet. Organisator Easyfairs zal hier wel uitsluitsel over gaan geven binnenkort. Voor de organisator is naar eens in de twee jaar gaan natuurlijk op voorhand al nadelig, maar wat nu wanneer veel (grote) exposanten dit prefereren? In Hannover is men hiervoor ook overstag gegaan, maar daar lijkt de beslissing meer uit een gebrek aan belangstelling te zijn geboren. In welke opzet dan ook, InCoDa blijft een unieke, belangrijke vakbeurs voor de vloerenbranche.
Nieuwe huisstijl en nieuwe uitstraling
Het is niet langer mFLOR of M-flor maar mflor. De huiskleuren zijn nu blauw en wit, het logo met de gestileerde M is een knipoog naar drie vloerenborden (of vloerdelen) en de uitstraling is volledig veranderd naar een vloerenmerk dat met je meegaat gedurende het gehele levenspad. Het merk uit Deventer bestaat 25 jaar, in 1999 stond het voor het eerst op een beurs onder de naam Metroflor. Met deze restyling verjongt het merk zich, straalt het een frisse dynamiek uit en past de uitstraling volgens Theo van Elk van mflor nog beter bij de kwaliteit waarom het merk bekendstaat. ‘Jouw leven, het gebeurt op een mflor’ is de nieuwe slogan en de beelden tonen een spelend kind, een stel dat verhuist en een ander stel op de dag na een feestje. De vloer kan alles hebben, zo luidt de boodschap.
Nieuwe kwaliteiten zijn de Abruzzo en de Colton, allebei vernoemd naar een nationaal park. De eerste is er in twee formaten (91,44 x 45,72 en 91, 44 x 91, 44 cm, 2,5 mm dik, toplaag 0,55 mm) en heeft 4 steen- en 2 travertin decoren, de Colton heeft zes eikendecoren op een formaat van 121.92 x 22,86 cm en is 2 mm dik met een toplaag van 0,3 mm. De nieuwe borden zijn verdeeld over 4 segemten met ieder een eigen kleur: rood voor houtdecoren, geel voor in register embossing varianten, groen voor speciale legpatronen zoals visgraat en Weense Punt en blauw voor tegeldecoren. Er zijn 48 dubbelzijdige borden in totaal. “Een overzichtelijk aanbod voor zowel de consument als de vloerenprofessional”, aldus Theo.
Mooie, kleurrijke stand
Unilin Nederland (het voormalige Koninklijke Peitsman) had opnieuw een grote stand in Gorinchem die deze keer opviel door de frisse kleurstelling en de grafische decoratie. Duidelijk onder invloed van Moduleo, samen met Quick-Step en Beautifloor (nog steeds het eigen merk van de groothandel) de focus voor wat betreft de vloeren op de stand. Voor Beautifloor is er een geheel nieuwe collectie met 8 nieuwe laminaat decoren en 2 nieuwe PVC decoren plus de nieuwe Norwich schoonloop- matten. Voor Quick-Step ligt de nadruk op de Alpha rigid core (ook in dryback op verzoek van de Nederlandse markt), Moduleo heeft nieuwe kleuren voor zowel de Moods als de Roots series. De groothandel was tevreden over de beurs maar slaat volgend jaar over als exposant. Of dit ook geldt voor de merken die door Unilin worden verdeeld die zoals altijd dichtbij de grote stand staan (mflor en Unifloor, bijvoorbeeld) is nog niet bekend.
Unifloor introduceert Easy Level 7 mm, een egaliserende ondervloer voor PVC klik, loose lay, verend vinyl en tapijttegels op een houten draagvloer. Zeer stabiel, voor zowel in huis als bij projecten en contactgeluid reducerend op een zand cement vloer in combinatie met PVC klik en verend vinyl (NSG certificatie). Droge egalisatie die bestaat uit twee panelen waarvan het onderste behandeld is met parafine om eventueel vocht uit de dekvloer te weren. De delen kunnen meteen gelegd worden uit de verpakking, de lijm zit al op de delen. Comfort Green en Flex passen bij het beleid van het bedrijf uit Deventer om ondervloeren op duurzame basis te maken (Green is van zuiver PU uit gerecyclede matrassen, Flex van oude autobanden), binnenkort volgt Comfort Soft dat gemaakt is van vilt. Het bruggetje van vilt naar wol is zo gemaakt en Interfloor ziet wol als een thema binnen de collectie. Maar sinds een jaar of vier is ook polyester als materiaal voor tapijt in opkomst, zeker in een solution dyed versie. De converter uit Zwartsluis liet ook nieuwe dessins zien in de Dynamic Vinyl serie. Zowel brede stroken als juist smalle doen het goed bij de klanten van Interfloor. De opvallende beton cirré in vinyl oogt rustig en is een aanvulling op de cement- en linoleum decoren. Blikvanger was het donkere Versaille parketpatroon als PVC van de rol, toch bijzonder om deze oervorm van de patroonvloer in parket zo te zien. Donkere, warme kleuren doen het steeds beter in (echt of nagebootst) hout, misschien door de sombere tijden waarin mensen extra behoefte hebben aan warmte in huis.
Ambachtsplein
Een nieuwe attractie op InCoDa was het Ambachtsplein waar voortrekker van het parket ambacht Eric Jongmans en een aantal bevriende parketteurs hun kunnen en expertise toonden in het presenteren van parketvloeren in vele patronen, kleuren en uitvoeringen. Eric: “We willen niet alleen laten zien hoe mooi parket is en hoe groot de verscheidenheid is, we willen ook laten zien dat er een duurzaam, natuurlijk, houten alternatief mogelijk is voor PVC. Hout is misschien duurder en er zijn minder leggers voor handen dan eerder maar er zijn toch mogelijkheden: de planchettes op de stand hebben bijna dezelfde prijs als een goed gelegde PVC vloer op een geëgaliseerde ondervloer.
Durf als detaillist te kiezen voor echt hout. Maak een keuze, verdiep je erin, laat je niet leiden door de grote groothandels met al hun plastic vloeren. Ik ben ervan overtuigd dat de echte specialisten met de nadruk op hout in de winkel straks overblijven. Maar durf te laten zien dat er meer mogelijk is dan de standaard multiplank strook of visgraat. En denk ook verder dan alleen eiken: maple, noten, ook voor accenten en details bij een eiken vloer.” De reacties op het plein (dat nog veel meer een centrale plek op de beurs verdient, geluidsoverlast door gezaag en geschuur horen er nu eenmaal bij) waren zeer positief en niet alleen van de vaste fans van parket. Veel bezoekers werd de ogen geopend voor wat er mogelijk is met hout. Ook dit plein is een voorbeeld van de meerwaarde van een gespecialiseerde beurs zoals InCoDa dit is.
‘Deze beurs draait om relatieonderhoud en dat moet ieder jaar plaatsvinden, niet om het jaar’
Nieuw merk en een nieuwe adviseur
Isoblace is een nieuw merk ondervloer dat met een kleine maar kleurrijke stand direct de aandacht van veel bezoekers wist te trekken. De honingraat structuur van het homogene PET mate- riaal zorgt voor een tot 10dB demping van contactgeluid (NSG certificaat) bij deze 4 mm dikke (of eigenlijk dunne) ondervloer die zonder verlijming wordt verlegd en ook in een versie kan worden gemaakt die geïntegreerd wordt in vloerdelen. De man achter dit merk, Yannick Koreman, was zeer tevreden over zijn debuut op de beurs. “Veel afspraken gemaakt, veel complimen- ten gekregen, ook van andere exposanten. Dat het zo goed zou zijn had ik niet verwacht.” Zijn merk is het bewijs dat onder- scheid maken telt in deze tijden van uniformiteit. Peter Wester- hof is de nieuwe technisch adviseur van F. Ball en hij maakte zijn debuut als deelnemer in plaats van bezoeker bij deze editie op de stand van Dersimo, een van de verkoopkanalen van het Engelse merk in egalisatie, vochtschermen en lijmen.
Peter was zelf jarenlang stoffeerder met een eigen winkel en hij kent het merk al van- uit de praktijk. “Ik ken de voordelen en voel me thuis bij het team. Ik heb me inmiddels verdiept in alle producten en kan het goed uitleggen hoe je er het beste mee kunt werken en wil oplossingen bieden bij uitdagingen.” Bijlard was ook aanwezig in Gorinchem met Acryl Floor, een nieuwe lijm voor PVC en vinyl vloeren. De fabrikant uit Zoetermeer heeft ook een nieuw voorstrijkmiddel voor de versteviging van dekvloeren, de MS Multiprimer Floor, zonder isocyanaten op MS basis. De reacties op deze beide innovaties is volgens Dick Hijster verrassend goed. Hij is overigens een voorstander van maandag, dinsdag en woensdag als beursdagen en dan gewoon ieder najaar. “Deze beurs draait om relatieonderhoud en dat moet ieder jaar plaatsvinden, niet om het jaar.”
Niet meer wachten
Bart Visser van Estillon toonde Floor Fixx Optimum: een egaliserende ondervloerplaat met een zelfklevende bovenlaag voor dryback PVC in alle formaten tot 5 mm dikte. Deze ondervloer is voor in woningen, voor projecttoepassingen zijn er andere modellen in het programma van Estillon. Bart over de beurs: “Beurzen zijn niet meer de plekken om nieuwe dingen te zien, deze nieuwe vloer hadden we ook al eerder aangekondigd via onze socials. Productpresentaties lopen het hele jaar door, niemand gaat nog zitten wachten tot een beurs om het te laten zien of om het te bekijken.” PPC bestaat 25 jaar, had een zeer kleurrijke en uitnodigende stand gebouwd om dit jubileum aan te kondigen en elders in deze uitgave leest u meer over de op handen zijnde viering van dit jubileum.
Lisa Klaassen van PPC over deze editie van de beurs: “Dit is duidelijk meer een relatiebeurs dan een verkoopbeurs en dan denk je na over kosten en baten.” Deelname aan de volgende editie liet zij op het moment van spreken nog in het midden. De bezoekers reageerden in ieder geval enthousiast op de getoonde noviteiten, met veel nadruk op traprenovatie in deze rustige tijden van het verkopen van nieuwe vloeren in de gehele vloerenbranche. De kleurrijke aankleding was tegelijk ook een voorbeeld van de mogelijkheden die het PPC Design Team kan bieden bij het (her)inrichten van een winkel, een aanvulling op het servicepakket van de groothandel.
Alternatief voor PVC
Flamingo Parket toonde naast de goedlopende duoplanken een nieuw model met een houten toplaag van 2 mm hout als alternatief voor kwalitatief hogere PVC vloeren wat betreft de prijsstelling. Het bedrijf uit Barneveld was te spreken over de beurs en de koopbereidheid van de bezoekers. Ook tevreden was Solid- floor dat dit jaar de nadruk legde op de nieuwe Mineral Wood: echt houtfineer op een stabiele magnesiumkern (SPC). De vloer is goed bestand tegen temperatuurschommelingen (dus ook geschikt voor vloerverwarming) en is stevig dankzij de keramische kern.
Het houtfineer komt uit de meubelindustrie. De delen zijn 7 mm dik, 190 x 19 cm en de opbouw bestaat uit de SPC kern van 5 mm met daaronder een geïntegreerde kurk ondervloer van 1 mm en bovenop de fineer laag van 1 mm. Er zijn 7 decoren verkrijgbaar (3 in Natuur en 4 in Rustiek). Alle materialen zijn volledig recyclebaar: magnesium, hout en kurk. De 5G klikverbinding zorgt voor eenvoudige en betrouwbare installatie en de High Solid olie afwerking is vanaf de fabriek en hoeft niet zelf te worden uitgevoerd. Opnieuw een voorbeeld van een alternatief voor marktleider PVC met natuurlijke, duurzame bestanddelen. En een voorbeeld van een innovatie die past bij de beurs InCoDa, of deze nu jaarlijks of om het jaar plaatsvindt.
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren Business magazine, editie november 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding